Motor Ders Notlarını İndirmek için TıklayınPaylaşMOTOR   DERS  NOTLARI
MOTOR  VE  PARÇALARI
MOTOR:Isı  enerjisini  mekanik  enerjiye  çeviren  makinelere  motor  denir. Araçlarda  kullanılan  motorlar  İçten  yanmalı  motorlardır.
MOTOR  ÇEŞİTLERİ:
              1.Zamanlarına  göre  motorlar:
                  a)2  Zamanlı  motorlar                              Emme-Sıkıştırma-Ateşleme(İş)-Egzoz   
                  b)4  Zamanlı  motorlar
              2.Yakıtlarına   göre  motorlar:                                       MOTOR    PARÇALARI 
                  a)Benzinli  motorlar                                            1.Külbitör  kapağı
                  b)Dizel  motorlar                                                2.Silindir  kapağı
                  c)L.P.G.’ li  motorlar                                           3.Silindir  bloğu
              3.Soğutma  sistemlerine  göre  motorlar:                4.Karter
                 a)Hava  soğutmalı  motorlar                                5.Emme-Egzoz  manifoldu 
                 b)Su  soğutmalı  motorlar                                    6.Pistonlar
              4.Silindir  sayılarına  göre  motorlar:                      7.Piston  kolları
                 a)Bir  silindirli  motorlar                                      8.Krank  mili
                 b)Çok  silindirli  motorlar(2,3,4,5,6,7,8…)         9.Volan
              5.Silindir  yapılarına  göre  motorlar:                    10.Kam(Eksantrik)mili ve Supap
                 a)Sıra (Hat)  tipi  motorlar                                  11.Hava  filtresi
                 b)”V”  tipi  motorlar                                           12.Karbüratör
                 c)Boksör tipi  motorlar 
                 d)Diğerleri(X,H,W,Yıldız vs.)
---------Benzinli  motorlarda  benzin  ile  hava  1/15  oranında  karıştırılarak  buji  ateşler.
---------Dizel  motorlarda  sıkıştırılmış  hava  üzerine  enjektör  ile  mazot (motorin)  püskürtülür.  
---------Silindir  bloğu  krank  mili  ve  pistonlara  yataklık  yapar.
---------Supaplar  motordaki  zamanları  gerçekleştirir.
---------Supapların  ayarları  doğru  yapılırsa  motorun  verimi  artar.
ATEŞLEME    SİSTEMİ     
  GÖREVİ:Benzin ile  hava  karışımını  buji  ile  tutuşturmak.
Endüksiyon  Bobini:12V’luk  akü  akımını  15000-25000Volta  çıkartır.
Distribütör:Sırası  gelmiş  silindiri  ateşlemek  için  akım  gönderir.
      a)Tevzi  makarası  b)Meksefe (kondansatör)    c)Platin
      Meksefe:Fazla  akımları  toplar,  arızalı  olursa  platin  meme  yapar, iyi  bir  yanma  olmaz  egzoz  gazı  dumanı  rengi  siyah  olur.
Platin:Manyetik  alanın  önünü  keserek  akımın  yükseltilmesini  sağlar.
Buji:Karışımı  kıvılcımla  tutuşturmak.
ARIZA  VE  SORULAR:
1.Motor  çalışmazken  kontak  anahtarı  ateşleme  durumunda  açık  unutulursa  endüksiyon  bobini  yanar,  platin  yanar.
2.Buji  kablolarından  birisi  çıkmış  ise  motor  sarsıntılı  çalışır.
3.Bujiler  ayarsız  ve  aşınmışsa  motor  çekişten  düşer.
4.Kullanma  kılavuzuna   göre  belli  kilometre  sonunda  bujiler  ve  platin  değiştirilir.
5.Meksefe  arızalanırsa  platin  meme  yapar, ateşleme  için  yeterli  akım  oluşmaz. Egzoz   gazı  dumanı  rengi  siyah  olur.
6.Platin  meme  yapmış  ise  zımpara  kağıdı  ile  temizlenir 
7.Buji  ve  platin  ayarları  yanlış  yapılırsa  iyi  bir  yanma  olmaz. Motor  çekişten  düşer.
8.Ateşlemede  herhangi  bir  sebeple  arıza  olursa  bujiler  kurum  bağlar. 
BENZİNLİ  MOTORLARDA  YAKIT   SİSTEMİ
  
                                                                                               HAVA  FİLTRESİ
DEPO             FİLTRE                  YAKIT  POMP.                 KARBÜRATÖR   
                                                                                                 EGZOZ
GÖREVİ:Değişik  yük  ve  hız   şartlarına  göre  gerekli  olan  yakıt  hava  karışımını  sağlayarak   silindirlere  gönderir.
YAKIT  GÖSTERGESİ:Depodaki  yakıt  miktarını  gösterir.
JİKLE  DEVRESİ         :Kışın  ve  soğuk  havalarda   silindire  havanın  az,  benzinin  çok  girmesini  sağlar.(Zengin  karışım)
Zengin  karışım:Havanın  az  benzinin  çok  olduğu  karışım (Hava  filtresi  tıkalı)
Fakir  karışım   :Havanın  çok  benzinin  az  olduğu  karışım (Karbüratör  tıkalı)
RÖLANTİ  DEVRESİ:Ayağın  gaz  pedalında  olmadığı  andaki  motorun  çalışmasıdır.
ARIZA  VE  SORULAR: 
1.Karbüratör  emme  manifoldu  üzerindedir.
2.Soğuk  motoru  çalıştırmak  için  jikle  devresi  kullanılır. Jikle  kelebeği  karbüratörün  hava  girişindedir.
3.Yanmış  gazların  gürültüsünü  egzoz  susturucusu  azaltır.
4.Benzin-hava  karışım  oranı  bozuk  olursa  egzoz  gazı  rengi  siyah  olur.
5.Araç  kış  şartlarına  hazırlanırken  hava  filtresi  kışlık  pozisyona  ayarlanır, bazı  araçlarda  otomatiktir. Otomatik  jikleli  araçların  ayarı  yaptırılır.
6.Hava  filtresi  tıkalı  ise  araç  zengin  karışımla  çalışır. Hava  filtresi  basınçlı  hava  ile  temizlenir.
7.Yakıt  içerisinde  toz  pislik  var  ise  motor  düzensiz, tekleyerek  çalışır.
8.Boğulmuş  motoru  çalıştırmak  için  bir  kez  gaz  pedalına  sonuna  kadar  basılır , sonra  sadece  marş  yapılır.
9.Motor  çalışınca  stop  ediyorsa   önce  karbüratöre  benzin  gelip  gelmediği  kontrol  edilir.
10.Motorun  rölanti  devresi  yüksek  olursa  yakıt  sarfiyatı  artar.
11.Jikle  devresi  açık  unutulursa  yakıt  sarfiyatı  artar
DİZEL  MOTORLARDA  YAKIT  SİSTEMİ
Çalışması   :Sıkıştırılmış  hava  üzerine  enjektörle  mazot  püskürtülür.
     DEPO                  FİLTRE                   BESLEME POMP.          MAZOT  POMP..
                                                                                                     ENJEKTÖRLER   
ARIZA  VE  SORULAR:
1.Hava  filtresi  tıkalı  olursa  veya  mazot  pompası  arızalanırsa  egzoz  gazı  dumanı  rengi  siyah  olur.
2.Dizel  motorlarda  günlük  bakımda  yakıt  deposu  ve  hava  deposunun  suyu  alınır.
3.Yakıt  sisteminin  hava  yapmasının  nedenleri: Yakıtın  tamamen  bitmesi, filtrenin  tıkanması  veya  herhangi  bir  sebeple  boru  bağlantılarının  sökülmesidir.
4.Yakıt  sistemi  hava  yaparsa  motor  çalışmaz.
5.Soğuk  havalarda  yakıt  kızdırma  bujileri  ile  ısıtılır.
6.Yakıt  filtresi  tıkanırsa  motor  çalışmaz.
7.Yağlı  tip  hava  filtresi  gaz  yağı  ile  temizlenir.
   
MARŞ  SİSTEMİ
 
GÖREVİ:Motora  ilk  hareketi  veren  sistemdir. Kontak  anahtarı  marş  durumunda  iken  10-15 Sn.  Tutulur, sonra  serbest  bırakılır. Kontak  anahtarı  daha  fazla  tutulursa  motor  çalışmışsa  akü  boşalır,  arabanın  motoru  çalışmışsa  marş  dişlisi  bozulur.
ARIZ  VE  SORULAR:
1.Marş  motoru  marş  durumunda  hiç  dönmüyorsa  akü  bitmiştir, kutup  başları  oksitlenmiştir  veya  gevşemiştir.
2.Marş  yapıldığında  marş  motoru  rahat  dönüyor  aracın  motoru  çalışmıyorsa  ateşleme  veya  yakıt  sisteminde  arıza  vardır.
3.  .Marş  yapıldığında  marş  motoru  yavaş  dönüyorsa  akü  zayıflamıştır  veya  kutup  başları  gevşemiştir.
4.  Marş  yapıldığında  “Tık”  diye  bir  ses  gelir  ve  marş  motoru  çalışmazsa  problem  aküdedir. Kornada  çalmaz.
5.  Marşa  basıldığında  marş  motoru  çalışmaz,  korna  çalarsa; marş  motoru  kablo  bağlantıları  yerinden  çıkmıştır.        
YAĞLAMA  SİSTEMİ
         GÖREVİ: Motordaki  hareketli  parçalar  birbiri  ile  çalışırken  sürtünürler. Sürtünme  ısınmaya  sebep  olur  ve  hareketi  zorlaştırır. Bu  sebeplerden  motordaki  yağ;
1. Aşınmayı  önler
2. ısınmayı  önler
3. Yağlanan   parçaların  temizliğini  sağlar.
         Yağ  Göstergesi:Yağlama  sisteminin  çalışıp  çalışmadığını  bir  müşür  yardımı  ile  gösterir.
         Yağ  Gösterge  Çubuğu: Karterde  yağ  olup  olmadığını  gösterir. Yağ  miktarı  iki  çizginin  tam  ortasında  olmalıdır.
         Yağ  Filtresi:Piston  ve  segmanların  aşınan  parçalarını  temizler.
         Yağ  Pompası :Motor  yağını  yağlama  kanallarına  basınçlı  bir  şekilde  gönderir.  
Kullanılan   motor  yağı  SAE  20*50 C
ARIZA  VE  SORULAR:
1. Segmanlar  aşınırsa  motor  yağ  yakar  ve  egzoz  gazı  dumanı  rengi  mavi  olur.
2. Yağ  filtresi  tıkanırsa  ve  karterde  yağ  kalmazsa  gösterge  lambası  yanar.
3. Motor  yağı  motor  sıcakken  3-5  dakika  sonra  düz  bir  yerde  seviyesi  kontrol  edildikten  sonra  eksik  olan  kadar  yağ  ilave  edilir.
4. Kullanma  kılavuzuna  göre  motor  yağı  belli  km. sonunda  değiştirilir.(3000-5000km.)
SOĞUTMA  SİSTEMİ
GÖREVİ: Ateşleme  zamanında  yanma  odasının  sıcaklığı  benzinli  motorlarda  2000 C , Dizel  motorlarda  2400 C  civarında  sıcaklık  oluşur. Oysa  metaller  1535 C ‘den  sonra  erimeye  başlar  piston  ve  segmanların  erimemesi  için   soğutmaya  ihtiyaç  vardır.
Soğutma  sistemine  göre :1-Hava  soğutmalı  motorlar  2-Su  soğutmalı  motorlar
      Termostat:Motor  soğukken  çabuk  ısınması  için  suyun  yolunu  kapatarak  silindirlerin  etrafında  dolaşmasını  sağlar .Motor  ısınınca  suyun  radyatörden  de  dolaşmasını  sağlar. Soğutma  suyunun  sıcaklığını  sabit  tutar.
      Hararet  Göstergesi:Soğutma  suyunun  sıcaklığını  ısı  müşüründen  aldığı  hareketle  gösterir.(80-90 C)
      Vantilatör  Kayışı:Krank  kasnağından  aldığı  vantilatör  kasnağına  verir. Böylece  su  pompasına  da  hareket  verilir. Vantilatör  kayışı  gerginliği  baş  parmakla  bastırıldığında  1,5 Cm. Olmalıdır. Vantilatör  kayışının  gerginliği  sıkı  veya  gevşek  olursa  motor  hararet  yapar.
     Su  Pompası:Soğutma  suyunu  su  kanallarına  basınçlı  olarak  gönderir.
ARIZA  VE  SORULAR:
1.Motorun  hararet  yapma  nedenleri:.            d-Araç  uygun  viteste  kullanılmıyordur
   a-Motora  yeterli  hava  gelmiyordur.           e-Termostat  arızalıdır
   b-Su  eksilmiştir.                                          f-Fanlı  olanlarda  fan  arızalanmıştır
   c-Vantilatör  kayışı  sıkı  veya  gevşektir.    g-Radyatör  petekleri  tıkanmıştır
2.Termostat  silindir  kapağının  çıkışındadır.
3.Vantilatör  motorun  bloktan , aynı  zamanda  radyatöründe  soğumasını  sağlar.
4.Hararet  yapmış  bir  motorda,  motor  rölantide  çalıştırılmaya  devam  edilir. Radyatör   kapağı  havası  alındıktan  sonra  açılır. Radyatöre  konulacak  su  içilecek  temizlikte ,ılık  ve  kireçsiz  olmalıdır.
5.Kışın  soğuk  havalarda  soğutma  suyuna  %20 oranında(Normal iklim) Antifriz  konur.  
6.Motor  çok  sıcak   çalışırsa, çekişten  düşer.
   
ŞARJ  SİSTEMİ
 
                GÖREVİ:Araç  için  gerekli  sürekli  elektrik  enerjisini  sağlar
Alternatör(Şarj  dinamosu):Krank  kasnağından  aldığı  dönme  hareketini  elektrik  enerjisine  çevirir.
Regülatör(Konjektör):Değişik  yük  şartlarında  alternatörün  ürettiği  elektriğin  gerilimini  ayarlar.
Sigorta:Alıcı  elemanlarını  korur.(Teyp ,silecekler,farlar,vs.)
Şarj  Lambası: Şarj  sisteminim  çalışıp  çalışmadığını  gösterir.
ARIZA  VE  SORULAR:
1. Şarj  lambasının  yanma  sebepleri; Vantilatör  kayışı  kopmuştur ,çok  sıkıdır  veya  çok  gevşektir. Alternatörün  kömürleri  aşınmıştır. Alternatör  kablo  bağlantıları   yerinden  çıkmıştır.
2. Vantilatör  kayışı  çok  sıkı  olursa  alternatör  yatakları  arızalanır.
3. Regülatör  arızalandığında  lambalar  sık  sık  patlar.
4. Araçta  elektrik  ark  kaynağı   yapılacaksa  akünün  önce  (-),sonra  (+) kutbu  sökülür.
5. Regülatör  arızalandığında  akünün  su  kaybı  artar.
6. Haftalık  bakımda  kurşun  plakaların  1 cm.  Üzerine  kadar  saf  su  konur.
7. Kışın  akü  tam  şarj  ettirilir.
8. Akü  bittiğinde  akü  takviyesi  (+) kutup  (+) kutba,  (-) kutup (-) kutba  olarak  yapılır.
9. Dijital  göstergeli  araçlarda  akü  takviyesi  yapılmaz.
AYDINLATMA  SİSTEMİ
Göstergeler:                                       Lambalar:      
1. Şarj  lambası      1.Farlar
2. Yağ  lambası      2.Park  lambaları
3. Yakıt  göstergesi      3.Plaka
4. Isı göstergesi                 4.Tepe  ve  boyut
5. Hız  göstergesi      5.İç
6. Km.  göstergesi      6.Sis                         İkaz  Sistemleri:  
7. Takometre       7.Gösterge         1.Sinyal   lambaları  
8. Sinyal  göstergesi      8.Projektörler        2.Fren 
9. Uzun  far  göstergesi                                 3.Geri  vites  lambası
10. EL freni  göstergesi                                 4.Kornalar
11. Hava  basınç  göstergesi
12. Hidrolik  basınç  göstergesi  
          ARIZA   VE  SORULAR:
1. Aracın   farları   yanmıyorsa   far  anahtarı   bozuktur.
2. Aracın  farlarından  bir  bölümü  yanmıyorsa  sigorta  atmıştır.
3. Sigorta  aynı  amperde  yenisi  ile  değiştirilir.
4. Aracın  sinyal  lambalarından  biri  yanıyor  diğeri  yanmıyorsa  ampulü patlaktır.
5. Aracın  sinyal  lambaları  yanmıyorsa  flaşör  arızalanmıştır.   
6. Km.  Saati  göstermiyorsa  Km.  teli  kopmuştur.
AKTARMA  ORGANLARI
 
GÖREVİ:Motorda   üretilen  hareketi  tekerleklere  kadar   ileten   parçaların  hepsine  birden  aktarma  organları  denir.
KAVRAMA(DEBRİYAJ):Motor  çalışırken  motorun  hareketini  tekerleklere  iletmek  veya  kesmek ,  vitese  geçirmede  kolaylık  sağlamak  için  kullanılan   sistemdir.        VİTES  KUTUSU(ŞANZIMAN):Aracın  hızını  yük  ve  yol  durumuna  göre  ayarlamak. Kullanılan  yağ  90 numara  dişli  yağıdır. 10000km.’de  kontrol  40000km.’de  değiştirilir.
Şanzıman  yağsız  kalırsa  ses  yapar.
ŞAFT(KARDAN  MİLİ):Vites  kutusunun  hareketini  diferansiyele  iletir.
DİFERANSİYEL:1-Şafttan  aldığı  hareketi  90 derece  çevirir.2-Virajlarda  içteki  tekeri  daha  yavaş  dıştaki  tekeri  daha  hızlı  döndürür.3-Tork (devir) artışını  sağlar. 
AKS:Diferansiyelin  hareketini  tekerleklere  iletir. Aks  bilyası  zamanla  bozulabilir, tekerlek  düzgün  dönmez.
TEKERLEK:İç  lastiği  olmayan  tekerleğe  dubleks  teker  denir.
          Lastiklerin  hava  basıncı  gereğinden  az  olursa:Lastik  ortasından  çabuk  aşınır,  araç  yolda  zıplar,  frenleme  kötü  olur.
          Lastiklerin  hava  basıncı  gereğinden  fazla  olursa:Araç  çekişten  düşer,  yakıt  sarfiyatı  artar,  lastik  fazla  aşınır.
ARIZA  VE  SORULAR:
1. Araç  yolda  giderken  özellikle  yazın   lastiklerin   hava  basıncı  artarsa  lastiklerin  havası  ile  oynanmaz.
2. Lastiklerin  üzerindeki  rakamlar  ebatlarını  gösterir.
ÖN  DÜZEN  SİSTEMİ
Sürücüye  sürüş  kolaylığı  sağlayabilmek  için  dingil  pimi  ve  rot  bağlantılarında  bir  takım  açılar  verilmiştir. Bu  açılar  elektronik  cihazlarla  ayarlanır.
        Ön   düzeni  bozuk  bir  araçta:Lastikler  içten  veya  dıştan  aşınır, araç  yolda  giderken  bir  tarafa  çeker,  virajda  araç  kendini  toplamaz.
        Balans:Tekerleğin  düzgün  dönmesi  için  yapılan  ayardır. Balansı   bozuk  bir   araçta  tekerlekler  gereğinden  fazla  titreşir  ve  yolda  sağa  veya  sola  çeker.
        Süspansiyon:Aracın  içindeki  sürücü  ve  yolcuları  yoldan  gelen  darbelere  karşı  korumak  için  amortisör  ve  yaylar(helezon  ve  yaprak  yay) kullanılır, bunlar  yerlerine  mafsallar  ile  bağlanır.
ARIZA VE  SORULAR:  
1.Aracın  direksiyon  boşluğu  artmış  ise  direksiyon  dişlisi(kutusu)  bozulmuştur. 
Direksiyon  kutusunda  140  numara  yağ  kullanılır.
2.Ön  düzeni  bozuk  bir  araçta  lastikler  içten  veya  dıştan  yenir.
3.Aracın  direksiyonu  zor  dönüyorsa,  lastiklerin  havası  azdır.
4.Ön  lastiklerden  biri  dubleks  diğeri  şamyelli  ise  araç  bir  tarafa  çeker.
5.Bijonların  temizliği  kuru  bezle  yapılır.
FREN  SİSTEMİ
GÖREVİ:Hareket  halindeki  aracın  hızını  yavaşlatmak,  durdurmak  veya  duran  aracı  tespit  etmek  için  kullanılan  sisteme  denir.
1. Ayak (servis)  freni 
2. El  freni
3. Motor  freni
     Çeşitleri:1-Hidrolik  frenler.      2-Havalı  frenler.      3-Mekanik  frenler. 
ARIZA  VE  SORULAR:
1. Frene  basıldığında  lamba  yanmıyorsa  fren  müşürü  arızalanmıştır.
2. Kışın  soğuk  havalarda  el freni  çekilmez.
3. Westing  hause  sistemde  araç  stop  edilirse  fren  tutmaz.
4. Günlük  bakımda  aracın  fren  hidroliği  seviyesi  kontrol  edilir.
5. ABS  frenler  duruş  mesafesini  azaltır , yakıt  sarfiyatını  azalır.
RODAJ  SÜRESİ
      Yeni  alınan  bir   araçta  motor  açılmamış  ise  aşağıdaki  kurallara  uyulmalıdır.
1.2000  km.’ ye  kadar  araç  tam  yükte  çalıştırılmaz.
2.2000km.’  ye  kadar  her  vitesin  ¾  hızlarında  gidilir.
3.Uzun  yolda  uzun  süre  aynı  hızda  gidilmez.
4.Birkaç  yüz  kilometre  ani  duruş  ve  kalkış  yapılmaz.
5.Hızlar  yavaş  yavaş  artırılır.
ARIZA  VE  SORULAR:  
1. Rodaj  süresinden  hemen  sonra  yağın  süresine  bakmadan  yağ  değiştirilir.
2.  Motorun  diğer  elemanlarının  kontrolü  yapılarak ,  herhangi  bir  problem  giderilir.






 
 







0 yorum:
Yorum Gönder