Google Plus +1

Bu Blog'da Ara

15 Ekim 2010 Cuma

Elektrikli Araba Nasıl Çalışır

PaylaşElektrikli arabaların benzin yerine elektrikle çalışan motorları vardır. Dışarıdan bakınca bu arabaların elektrikle çalıştığını anlamazsınız. Çoğu zaman elektrikli arabalar benzinli arabaları dönüştürerek yapılmaktadır bu yüzden anlamak iyice imkansız hale gelir. Elektrikle çalışan bir araba kullanırken yapısı ile ilgili size bir fikir verebilecek tek unsur neredeyse tamamen sessiz olmasıdır.


Elektrikle çalışan arabaları haberlerde sürekli görüyoruz. İşte bu arabalara artan ilginin belirli sebepleri var:

◦Elektrikli arabalar benzinle çalışan arabalara göre havayı daha az kirletir. Yani benzinle çalışan arabaların çevre dostu alternatifleridir (özellikle şehir içinde)
◦Yakıt pili ile çalışan arabalar elektrikli arabalardır, bu yakıt pilleri şimdilerde oldukça ilgi görmektedir.

Kaputun altında da benzinli ve elektrikli arabalar arasında büyük farklar vardır.

◦Benzinle çalışan motor yerine elektrikle çalışan motor vardır.
◦Elektrikle çalışan motor gücünü bir regülatörden alır.
◦Regülatör de enerjisini şarj edilebilir bataryalardan alır.

50 kWlık regülatör 300 volt DC alıp üç fazlı 240 AC üretiyor. Üzerinde U.S. Electricar yazan kutu regülatör.

Bir takım çıkarmalarla süslenmiş elektrikle çalışan bir araba. Bu araba Jon Mauney'e aittir.

Benzin motoru benzin boruları, egzoz borular, soğutma boruları ve emme manifoldu ile daha çok bir boru tesisatına benzer. Ama elektrikli araba daha çok bir kablo şebekesi gibidir.

Elektrikle Çalışan Bir Araba Örneği
Bu yazıda gösterilecek elektrikli araba aşağıdaki resimdekidir:
Bu araba 1994 senesinde Geo Prism tarafından benzinli olarak üretildi. Arabada yapılan bazı modifiyeler şunlardır:


◦Benzin motoru, susturucu, katalitik konventör, egzoz borusu, benzin deposu çıkarıldı.


◦Debriyaj da çıkarıldı. Manüel vites yerinde bırakıldı ve ikinci vitese ayarlandı.


◦Yeni bir AC elektrik motor bir adaptör ünitesi ile vitese bağlandı.


◦AC motora elektrik regülatör eklendi.

Solda duran vakum pompası

◦Arabaya bir akü kutusu yerleştirildi.


◦50 tane kurşun asitli batarya akü kutusuna koyudu (300 volt DC için 25lik iki set şeklinde)


◦Normalde benzin motorundan güç alan şeyler elektrik motora bağlandı: su borusu, direksiyon borusu, klima gibi.


◦Fren mekanizması için vakum pompası eklendi.





◦Manuel vites sürgüsü bir elektrik düğmesi ile değiştirildi ve otomatik vites sürgüsü gibi görüntüsü verildi.
◦Küçük bir elektrikli su ısıtıcısı ısı sağlamak için eklendi.
◦Bataryalar yeniden şarj edilebilsin diye bir şarj dinamosu eklendi. Bu arabanın 2 tane şarj sistemi vardır. Bir tanesi normal 120 veya 240 voltluk priz şeklinde diğeri de magna şarj indükleyici şarj ünitesi
◦Benzin göstergesi bir voltmetre ile değiştirildi.

Elektrikli arabalardaki benzin göstergesi ya basit bir voltmetre olur ya da elektrik akımını ölçen bir bilgisayar olabilir.

Bu arabanın diğer parçalarının hepsi aynı kaldı. Arabaya binip anahtarı kontağa takıp “açık” pozisyonuna getirdiğiniz de araba açılmış olur. Değiştiriciyi “Hareket” moduna getirip gaz pedalına basınca hareket edersiniz. Normal bir araba gibi hareket eder. Bu konudaki bazı ilginç istatistikler:

Bu arabanın hızı yolculuk mesafesi 80 kmdir.

◦0 dan 100 km hıza yaklaşık 15 saniyede ulaşıyor.
◦80 kmlik her yolculuktan sonra arabayı 12 kilovat saatte şarj edersiniz.
◦Bataryaların ağırlığı 500 kgdır.
◦Batarya ömrü 3-5 sene civarıdır.
Bu arabaların benzinliye göre maliyetini daha azdır ve 80 km çok da sınırlayıcı olmaz çünkü şehirde yaşayan bir kişi günde ortalama 40-50 km yolculuk eder. Tabi batarya değiştirme maliyetini de hesaba katmanız gerekir. Bu araba için batarya değiştirme maliyeti 2000 dolar civarıdır yani bu elektrikli arabalardaki zayıf noktadır. Yakıt pilleri ile ilgili neden bu kadar heyecan oluştuğunu anlayabilirsiniz, yakıt pilleri batarya sorunu çözmüştür.

0 yorum:

Yorum Gönder

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More